Hnedé schody
Kód: MH0004Podrobný popis
Táto zmyslová Montessori pomôcka sa skladá z desiatich hnedých hranolov z tvrdého dreva.
Hranoly majú rôznu šírku a výšku, zatiaľ čo dĺžka zostáva konštantná (najmenší 1x1x20 cm, najväčší 10x10x20 cm). Tieto hranoly rozvíjajú zrakové a svalové vnímanie rozmerov. Pomocou tejto zmyslovej pomôcky bude dieťa neskôr schopné pochopiť rôzne matematické pojmy.
Kontrola chýb: vizuálne
Priamy cieľ:
- Zdokonaľovanie cielených pohybov
- Rozlíšenie hrúbky
Nepriamy cieľ:
- Rozvoj matematického myslenia
- Tréning úchopu
- Riadenie pohybu
- Koordinácia oko-ruka
- Sekvencia
- Objednávka
- Tábor
Vek: od 3 rokov.
Poznámka: V súvislosti s týmto nástrojom ponúkame terminológiu "hrubý" a "tenký" vrátane ich komparatívov a superlatívov.
Výhody pomoci:
- zlepšenie hrubej motoriky
- koordinácia pohybov (spolupráca ruka-oko)
- rozlišovanie veľkosti a hmotnosti
- rozširovanie slovnej zásoby (hrana, hranol, strana,... hľadanie rovnakých tvarov v okolí)
- osvojenie si pojmov "úzky" X "široký" ev. "silný" X "tenký"
- porovnávanie a stupňovanie "úzke, užšie, najužšie" / "široké, širšie, najširšie"
- príprava na matematiku a geometriu (desiatková sústava)
Práca s miniaplikáciou:
Jednotlivé hranoly rozložte chaoticky na pripravený koberec. Vezmite najširší hranol, odvážte ho, pohlaďte jeho povrch a položte ho na ľavú stranu koberca (je možné pracovať s dvoma kobercami). Prezrite si zvyšné hranoly a vyberte najbližší užší hranol a umiestnite ho vedľa prvého. Po vytvorení schodov postupujte rovnako aj pri ostatných.
Pracujte pomaly a s nasadením. Rukou teraz hladkajte schody zhora nadol (harmónia pohybu). Správne poradie môžete skontrolovať aj umiestnením najužšieho hranola. Užší hranol je po nasadení rovnaký ako susedný širší hranol. Potom schody rozoberte a vyzvite dieťa, aby ich tiež skúsilo postaviť. V tejto fáze nie je potrebný slovný sprievod, ktorý by dieťa skôr rozptyľoval.
Až pri opakovaní pomenovať predmety a kroky (= rozvoj slovnej zásoby), nasleduje oboznámenie s vlastnosťami hranolov (úzky x široký), potom kontrola, či dieťa tento krok zvládlo ("daj mi najširší krok", "polož vedľa neho užší krok", "vezmi do pravej ruky najužší krok" a pod.) a posledným krokom je kladenie otázok ("ktorý krok je najužší", "čo je to za krok" a pod.)
Varianty práce s pomôckou:
- Dieťa ľubovoľne kladie hranoly na seba a vedľa seba a skúma ich vlastnosti. Môže vyskúšať, ako sa budova zmení, ak vynechá každý druhý krok atď.
- Dieťa stavia schody na pripravené kartičky s pôdorysmi hranolov (1x20cm, 2x20cm, ... 10x20cm) - pôdorysy môžete ľahko vytvoriť obkreslením na hnedý papier, ktorý potom vystrihnete, nalepíte na kartičky a zalaminujete. Na kartičkách môžete doplniť čísla od 1 do 10. Neskôr môže dieťa priraďovať hranoly priamo k číslam alebo stavať hranoly podľa číselných radov (napr. 10,8,6,4,2 alebo 1,3,5,7,9).
- Dieťa stavia schody podľa vzorov na kartičkách.
- Dieťa kombinuje schody s ďalšími pomôckami (ružová veža, červené tyče), opäť buď ľubovoľne, alebo podľa kariet.
Dodatočné parametre
Kategória: | MATEMATIKA |
---|---|
EAN: | 8596027003503 |
Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.